"Ilman sanottuja sanoja ei ihminen voi tietää merkitystään toiselle ihmiselle" sanoi blogiystäväni Pitsit sekaisin yhdessä kirjoituksistaan. Minua alkoi itkettää, koska olen niin samaa mieltä hänen kanssaan ja olen myös toiminut tuon uskomukseni mukaan silloin tällöin. En ole tehnyt niin aina, mutta olen tehnyt niin usein. Toivon, että blogiystävä ei loukkaannu vaikka lainasin hänen tekstiään, itse olisin iloinen, mutta aina ei voi tietää miten itsekukanenkin asioihin reagoi. 

Me voimme kuvitella, että eleillä, ilmeillä, katseilla ja muilla erikoisilla tempuilla voimme ilmaista tunteemme ja tarkoitusperämme selkeästi, mutta vaikka elekieli paljon puhuukin, olemme sen verran erilaisia, että tulkintamme saattaa olla hyvinkin pielessä tai vain olemme oppineet erilaisen elekielen, erisävyisen. Siksi ilman elekieltä painottavia sanoja on hyvin vaikea saada asiaansa perille kirkkaasti. Siksi itse olen päätynyt siihen, että oma, voimakas elehtimiseni suorastaan vaatii seurakseen selventäviä sanoja, ja käytänkin myös sanoja aika paljon monessakin mielessä. Ironiaa käytän paljon, niin paljon, että tulen usein väärinymmärretyksi. 

Kerron myös tunteeni, jos koen, että sisimpäni niin vaatii. Menen aika pitkälle intuition mukaan asioissa. Jos saan vastaani hiljaisuutta senkin jälkeen, kun olen itse monisanaisesti vuodattanut sydämeni, on se minulle merkki siitä, että olen ei-toivottu henkilö. Johtunee siitä, että itselläni on kokemuksia henkilöistä, joiden kohdalla olen ajatellut oman hiljaisuuteni kertovan että en halua olla tekemisissä. Ehkä olen ollut väärässä, ehkä pitäisi sanoa suoraan asia noille vaikeina pitämilleni ihmisille. En todellakaan ole täydellinen kommunikoinnissa, välttelen paljon varsinkin ikäviä tilanteita ja yritän vain olla kuin en olisikaan.

Kiitos blogiystäväni, herättelit ajattelemaan asiaa monella tapaa.

Käykää kuitenkin lukemassa kyseisen blogistin (linkki alussa) ihastuttavaa, todella kauniskielistä, syvällistä ja ihania kuvia ja musiikkia sisältävää blogia. Jotenkin hänen blogissaan tulee ihmisyyden koko kirjo esiin niin kukkivassa ja monikerroksisessa muodossa, että todella harvoin olen ainakaan itse törmännyt moiseen.