Olen kuunnellut Moojia viime päivät. Aina kun hän puhuu rakkaudesta ja varsinkin parisuhderakkaudesta, ymmärrän jotenkin vielä astetta paremmin, mistä hän puhuu. Oikeastaan kaikki hänen sanomansa on hyvin helppo ottaa vastaan (eri asia tietenkin on sisäistää ja kokea syviä, pysyviä oivalluksia). Tuo rakkausasia kuitenkin tuntuu hyvin tutulta - kirkkaan selkeältä monessa mielessä. Olen paljon miettinyt suhteita, ystävyys-sukulaisuus- ja parisuhteita ja sitä, kuinka ne vaikuttavat minuun ja henkiseen etsintääni. Olen välillä eristäytynyt, mutta samalla kokenut, ettei minun henkisyyden takia niin tarvitsisi tehdä. Olen vain viihtynyt omissa oloissani.

Olen kuitenkin usein sanonut, että minulta puuttuu paljon henkistä kasvua kiihdyttäviä elementtejä, kun minulta puuttuu parisuhde. Toisaalta, minua on koulittu hiukan erilaisin menetelmin... En ole myöskään varma, mitä edelliset parisuhteeni ovat henkisen kasvun kannalta itselleni tehneet. Olen kärsinyt niissä kohtuuttomankin paljon ja joskus on tuntunut, että aikaa on mennyt hirveästi hukkaan. Toki kärsimyskin on yksi tie oivalluksiin ja irtipäästämisen taidon opettelua, mutta olen kaivannut paljon suhdetta, jossa voisin opetella aitoa irtipäästämistä ja aitoa yhteyttä sekä vapauden ja yhteenliittymisen kaunista vuorottelua. Toki myös niitä kipupisteitä, jotka nostavat esiin asioita, joiden pitää nousta esiin.

Olen kyllä saanut tavallaan ihan oman erityisen oppimiskentän (kiitos vaan Jumala), rakastumisen, rakkauden, mutta en ole saanut parisuhdetta. Olen joutunut hyväksymään rakkauden, joka on vahva, mutta joka ei toteudu siten, kuten me ihmiset ajattelemme rakkaussuhteen toteutuvan. Sen myötä olen, ihme ja kumma, silti oppinut rakkaudesta yhtä ja toista. Ehkä se on kasvattanut minua. Välillä tuntui kovastikin niin ja tiesin, että tämä on tarkoitettu näin. Välillä taas tuntuu, että taannun takaisin egon kouristuksenomaisiin haluihin ja vaatimuksiin. En tiedä, miten se lopulta on. Olisin kyllä valmis myös ihan oikeaan suhteeseen. Tuntuu, että tämä kummallinen vaihe tai erämaapätkä on jo nähty ja opittu. On aika mennä eteenpäin. Kohti vihreämpiä laitumia.

Mutta tämä Moojiin video on ihana ja hän puhuu asioita, jotka kuulostavat tutuilta. Ja hän on myös hauska. :D

ps. Nyt linkkikin toimii. :)

How can a relationship not be personal by Mooji