Eilinen oli hyvä päivä. Se oli raskas, koska ajoin pimeässä autolla edestakaisin muutamien tuntien aikana yli 300 kilometriä. Tie oli valaisematon suurelta osin ja melko liukastakin oli. Jouduin tihrustamaan varsinkin menomatkalla todella tarkasti edessäni avautuvaa näkymää ja vastaantulevat autot hiukan pelottivatkin siinä melko kapealla tiellä. Paluumatka sujui paljon helpommin, koska vastaantulevaa liikennettä oli todella vähän kello kahden aikaan yöllä ja muutenkin oli melko kevyt olo. Ei juuri väsyttänyt  - ainakaan henkisesti. Muutenhan olin ihan puhki. :)

Eilisestä jäi mieleen sana "rakkaus". Rakkaus tuntui ja tuntuu hyvältä. On ihana tehdä jotain raskastakin siksi, koska rakastaa. On ihana olla rakastettu. On ihanaa saada tuntea rakkautta itsessään, on ihana näyttää rakkautta - on ihana olla vaatimatta rakkautta, koska rakkaus on.

Rakastan rakkautta.

Minä olen rakkaus, vaikken sitä aina muista tai tunne itsessäni. Eilen koin, kuinka minusta pulppusi rakkautta.

Olen kirjoittanut joskus, että rakkautta on vaikea antaa, jos sitä ei ole juurikaan saanut. Se on varmasti totta. Täytyy tehdä kovasti töitä itsensä kanssa, jotta löytää rakkauden itsestään, jotta oppii rakastamaan itseään ja sen myötä muita.

On myös hyvä opetella olemaan vaatimatta nykyhetkeltä mitään muuta kuin sen, mitä se antaa. Silloin alkaa pikkuhiljaa nähdä hyvin pienissä asioissa rakkautta. Toisen ihmisen hymy, katse, leikkimielinen small talk...mikä vaan alkaa tuntua rakkaudelta. Ne pienet asiat, niissä asuu rakkaus. Nouset aamulla ylös ja olo on virkeä - sen huomaaminen - rakkautta. Selkää särkee, otat kipulääkkeen - se on rakkautta.

Kaipaat nähdä rakkaita ihmisiä, he ovat melko kaukana, mutta siedettävän ajomatkan päässä - ajat heitä katsomaan ja kuuntelemaan - se on rakkautta. He antavat kaikkensa lavalla, jotta minä viihtyisin - se on rakkautta. He huomioivat sinut - se on suoraan kohtitulevaa rakkautta, yllätyksellistä, ja menee sieluun asti. On ihana tulla nähdyksi ja se on rakkautta.

Rakkaus on heijastamista. Minä rakastan ja sinä alat rakastaa. Sinä rakastat ja minä alan rakastaa. Rakkaus on muuttava voima. Laitan yhden v. 2006 kirjoittamani yksinkertaisen ja helpon runon vuorovaikutteisesta rakkaudesta.

Kiitos eilisestä, jonka oivallukset kantavat tähänkin päivään. Kiitos rakkaudesta.

*****

Rakastetaan

Jos maltat rakastaa
minua varoen ehjäksi
minä rakastan sinulle
uskon silmät nähdä kauas

Ja kun rakastat
minut jälleen luottamaan
minä rakastan sinut
kunnioittamaan itseäsi enemmän

Ja kun rakastat minut
taas onnelliseksi lahjastasi
minä rakastan sinut
keveäksi nousemaan
myrskytuulien yli yhä uudelleen


5.2.2006