Tänään haeskelin youtubesta kaikkea todella vanhaa, no ei hirveen vanhaa, mut sellaista mun nuoruuden tai nuoren aikuisuuden musaa. Löysin sitten kaikkea kivaa. Löysin suomenkielisistä ihanan Fredin Katso Luontoa ja Huomaa. Aivan sairaan ihana. Se löytyi myös muiden esittämänä, kuten esimerkiksi Markku Aron. Sitä kuuntelin ja nautin suuresti. Upea biisi, joka vie lähelle totuutta.

Sitten kohti tuli Ten Sharpin You. Vau, sepäs olikin juuri sopiva. Tykkään ja olen aina tykännyt siitä tosi paljon. Olin sen ilmestyessä 30 v. Olin nuori, mutta muistan, kuinka katsoin peilistä itseäni ja totesin - elämä on ohi. Olen vanha ja ruma.

Näin pihalla voi olla ihminen. Niin pihalla kuin vaan voi olla. En toki osannut korostaa kauneuttani, enkä siten saanut positiivista palautetta ulkoiselle olemukselleni. Olin vähän kuin elävältä haudattu. Olin olemassa, mutta näkymätön. Se surettaa mua tänään. Olin kaunis, mutta en tajunnut sitä.

En tänäänkään korosta "kauneuttani", mutta arvostan enemmän olemassaoloani. Ja joskus pohdin, et voi vitsi, kun voisi herätä kolmikymppisenä tai neljäkymppisenä ja aloittaa siitä uudestaan. Mutta ei voi. Ehkä herään kuolemani jälkeen viisivuotiaana ja aloitan uudelleen? Jos siis uskoo jälleensyntymiseen.

Aika on käynyt itselleni todella vieraaksi. Unohdan paljon, enkä ole kuitenkaan seniili. Olen selkeästi unohtanut melkein kaiken menneisyydestä. En toki kaikkea, mutta esimerkiksi melkein kaiken lukemani olen unohtanut. Kun alan lukea jotain kirjaa uudelleen, se tuntuu aina ihan uudelta ja koskemattomalta tekstiltä.

Olen unohtanut myös lapsuuden ja nuoruuden kaverini ihan kokonaan. En oikeasti muista heistä juuri mitään. Ehkä sillä on tarkoitus? Joku voisi tosin säikähtää ja ajatella, että nyt iski dementia, mutta en usko omalla kohdallani siihen. Olen vain etsinyt niin kauan rauhaa, läsnäoloa ja valaistumista, että tapanani ei ole ollut painaa asioita mieleen. Ehkä siksi en muista menneitä. Tosin joskus ne pahimmat traumat ilmestyvät kirkkaana esiin, mutta työstän niitä.

Mutta se noista.

Tässä siis uutta odotellessa, eli uutta musiikkia odotellessa laitan teille linkin vanhasta hyvästä musiikista. Voisin omistaa tän biisin vaikka sulle. Sinä "You" siellä jossain.

You by Ten Sharp