en minä ymmärrä elämää
en käsitä kysymyksiä
en tiedä vastauksia
 
en minä tunne sinua
etkä sinä tunne minua
olemme muukalaisia
 
olen käpertynyt kipuuni
rakastunut tuskaani
toistuvaan alamäkeeni
 
kun en ymmärrä elämää
en halua pysähtyä kokemaan
en halua uskaltaa
 
olen jähmettynyt pelkooni
liittoutunut uskooni
sen varmaan tietoon toivottomuudesta
 
en halua nähdä muuta
en halua nousta ylös maasta
en halua koska en usko
 
kenellä on avaimet
kenellä kynä ja paperia
kuka piirtää uuden kuvan
 
ei ainakaan se, joka luulee
vieläkin, että yksi kuva
kertoo enemmän kuin
tuhat sanaa


 
Yksi kuva kertoo paljon. Ikäväkin kuva pälpättää monenlaista ahdistavia asioita tuhansin eri sanakääntein vahvistaen itseään aina vain enemmän ja enemmän. Yhteen kuvaan ja näkymään jämähtäminen on silti petollista.
Kysy itseltäsi, onko sinun edessäsi oleva kuva ajan kuluessa jo haalistunut ja menettänyt kirkkaimmat värinsä, vai oliko se jo alun pitäen ollut yli- tai alivalottunut. Olisiko aika tehdä uusi kuva? Sellainen kuva, joka sopii tähän hetkeen, kertoo sisimmästäsi enemmän.
Haluatko nähdä tänään toisin? Haluatko luoda uuden unelman vai nostaa sen unohtuneen esiin sielusi vintiltä, jonne säilöit sen mielestäsi liian hauraana käyttöön otettavaksi?
Onko sinulla riittävästi rohkeutta ottaa vastaan ne asiat, jotka auttavat uuden kuvan piirtämisessä ja uuden, raikkaan unelman luomisessa.
Olisitko itse tuo kuva? Uskallatko katsoa sisällesi ja palata menneeseen vain todetaksesi, että on aika uudelle?
 
**
Tämä oli yksi runo ja pohdinta kirjoittamastani kirjasesta Unelman tiellä.