(Kirjan alkusanat löytyvät edellisestä postauksesta. Kirja on kasvutarina, joten siksi se näin alussa sisältääkin aika paljon katkeruutta, epätoivoa, kaipausta, jopa vihaakin. Asiat alkavat muuttua jossain vaiheessa, mutta läpi kirjan tunteet vaihtuvat ja vuorottelevat, mikään ei ole pysyvää.)

 

Sanoin hyvästi - niin sanoi aurinkokin

 

 

Auringonpimennys

 

rakkautta niin paljon

jossain muualla

jossain lähellä

kosketusetäisyydelläkin

 

ja minua polttaa taas kaipuu

kääntää sieluni selkä

ja unohtaa rakkauden outo veto

 

muistaa kovuuteni hellä turva

joka ei vaadi muutosta

 

ei lyö tietoisuuden tikareilla

suoraan sydämeen

 

mutta kun muurista vain palat

putoilevat itkien pois ja

valo häikäisee kipeästi

 

en voi enää muuta kuin toivoa

auringonpimennystä

 

Tulit silloin kerran ja...

 

Veit minut

 

silmäsi kauneimmat koskaan

katsoivat minuun kerran

yhden ainoan kerran

ja olin vain sinun, vain sinun

 

sanasi suloisen mitäänsanomattomat

saivat minut uskomaan kaiken

tiesitko, että veit minut kokonaan?

 

hukuin silmiesi avuttomuuteen

kuristuin käsiesi koskemattomuuteen

näännyin sanojesi selittämättömyyteen

 

se oli niin kaunis kuolema

 

Se oli kaunista, kunnes jäljellä oli enää...

 

Muotti sinusta

 

valkealla hiekalla kehosi painauma

mahdun siihen juuri sopivasti

 

hiekassa vielä ihosi tuoksu

taivaalla tyhjyys ja tässä minä

 

muotti sinusta valkealla hiekalla

hyväilen sitä, en enää sinua

 

Olit mennyt, mutta aloin muistella kuinka sanoit kerran...

 

Ei sinun tarvitse

 

Olin niin väsynyt, täysin voimaton

ja sinä sanoit -

ei sinun tarvitsekaan jaksaa

ei sinun tarvitse pystyä

 

niin sanoit

 

ja toit elämääni enemmän valoa

kuin kirkkain aurinko

enemmän väriä kuin

värikkäin sateekaari

 

toit minulle rakkauden

kauneimmassa muodossaan -

hyväksynnässä

 

Annoit ensin sen, mitä eniten kaipasin, mutta sen jälkeen sanoitkin minulle...

 

En osaa, sinä osaat

 

sanoit etten osaa rakastaa

en osaakaan

en ole koskaan osannut

 

osaan vain odottaa uutta pettymystä

 

sinä osasit rakastaa, osasit todella

paremmin kuin kukaan koskaan

 

osasit myös leikkiä rakkaudellasi

jumalaisen julmasti

 

rakastit minulle vahvan uskon

kaiken katoavaisuuteen

 

Ja silloin minusta kasvoi todellinen...

 

Kuningatar

 

tässä näette katkeran naisen

karkuun kannattaa nyt juosta

 

äksy ja kaikkeen tyytymätön

se olen minä - kyyninen käärme

 

käryää pahasti syvällä sielussa

loputon liekkimeri kaunaa roihuaa

 

varokaa siis; katkera nainen on

demonienkin rinnalla kuningatar

 

saanko silti enkelin siivet lainaan?

 

Saan toki, kunhan muistan että ne ovat sittenkin vain...

 

Lainasiivet

 

mitä tapahtuu kun kyyniselle käärmeelle

annetaan enkelin siivet lainaan?

 

ne kasvavat ensin niin valtaviksi

että niiden aiheuttama tuulepuuska

kellauttaa kumoon kaikki

lähietäisyydelle uskaltautuvat

 

sen jälkeen katkeruuden syövyttävä kuohu

kutistaa ne olemattomiksi tyngiksi

joilla voi ainoastaan taputtaa

itseään vaivalloisesti olkapäälle kysyen

 

kannattiko tämä sittenkään?

 

Katkeruus syövyttää, silti mietin edelleen tätäkin vaihtoehtoa - entäpä...

 

Jos olisin pitkävihainen

 

voisin kutoa katkeruuden verkon

pyydystäisin siihen sinut rakkaani

olisin musta leski ja sinä

 

ansassa räpistelevä saaliini

 

kielletyn hedelmän karvaanmakea tuoksu

houkuttelevan mehevä palkinto

herkkupala noutopöydässä

 

kyynelten kostuttamalla surun seitillä

kivulla kudotulle kankaalle katettuna

 

minulle rakkaani, minulle

 

Mutta kuitenkin kaiken pimeyden keskelläkin toivoin vain salaa, että...

 

Näet minut

 

näe minut

älä näe vain ääriviivojani

näe sisimpäni salattu kieli

salattu sieluni, sinulle varattu

 

Sieluni ei ollut kuitenkaan kevyttä, ei helppoa avata ja löytää. Se oli...

 

Salaisempaa

 

joillakin on salarakas

salaseura tai salakavala salasairaus

 

minulla on salasuru

salaperäisessä

salasielussani

 

salaistakin salaisempi

surullistakin surullisempi

 

Se oli kai liian salaista löytää, liian painavaa meidän jakaa. Annoin lopulta periksi ja vain...

 

Valuin pois

 

valuin menneisyyteni kuonavesialtaan

tyhjentymisaukosta

eilisen jätevesijärveen

 

uiskentelemaan ja kalastelemaan

katkeruuskiiskiä ja surusinttejä

 

pieniä, mutta tavattoman

sinnikäitä otuksia

 

Siellä ollessani muistelin, kuinka sinussa tosiaan oli sitä jotain ja yksi ylitse muiden...

 

Taitava sydämesi

 

sydämesi pompahti kuin ohjus

kun pääsit riittävän lähelle uhriasi

 

lähestyit silloin niin viattomasti ja hitaasti

epävarmasti horjuenkin

 

niin, kukapa olisi uskonut sinun olevan

täysin vastustamaton

 

saalistaja ilman armon pilkahdustakaan

vieterisydämesi aina valmiina iskuun

 

sydämesi pinnalla pienet hampaat

sydämesi uumenissa tunteeton huippukoneisto

 

Minulla oli vain värisevä...

 

Kanteleeni

 

painan poskeni lämpimään syliisi

herkkyyden hellää säveltä soin

 

kuuletko sen äänen, hyvin hauraan

se soi sinulle, joka et sitä sammuta

et tänään, et nyt

 

sammutat sen sitten, kun olet kyllästynyt

tuon sävelen ainaiseen monotonisuuteen -

sinun korvissasi

 

tahdot minun soivan eri tavalla

pelkään

 

tahdot kokonaan uuden soittimen

erinäköisen, villin, ehkä sähkökitaran

tämän kanteleeni tilalle

 

tahdot jotain räväkämpää

 

antaisitko minulle mahdollisuuden?

saanko yrittää tehdä sinulle kanteleestani

sähkökanteleen?

 

riittäisikö se sinulle - kuulemaan minua?

 

En jaksanut rakentaa uutta soitinta ja kaikki alkoi olla lopultakin täysin...

 

Turhauttavaa

 

saalistava vieterisydämesi osui napakymppiin

ja kävin tutkimassa  maanpintaa

 

mutta minullapa on vieterijalka

tiedätkö mitä se tarkoittaa?

 

sitä, että työsi on loputonta minun

kohdallani

iskusi turhauttavia - sinulle

 

jotakin minä olen sinulta oppinutkin

 

Olin oppinut nousemaan ylös nopeasti, mutta en ollut vielä oppinut, että sinä todellakaan...

 

 

 

(jatkuu...)